§ 1. 1. Państwowy Rejestr Muzeów, zwany dalej „Rejestrem”, prowadzi się dla muzeów spełniających warunki określone w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2. Podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, ubiegający się o wpis muzeum do Rejestru, składa wniosek, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia. Do wniosku dołącza się dokumenty mające stanowić podstawę wpisu, a w szczególności: akt o utworzeniu muzeum, statut i regulamin organizacyjny.
§ 3. 1. Wniosek o wpisanie muzeum do Rejestru opiniuje komisja kwalifikacyjna.
§ 4. 1. Po uzyskaniu opinii komisji kwalifikacyjnej minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje decyzję o wpisie do Rejestru lub o odmowie wpisu.
§ 5. 1. Jeżeli zachodzą uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że muzeum nie wypełnia zadań przewidzianych w ustawie i statucie muzeum, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może zażądać od podmiotu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, aby ponownie złożył dokumenty wymienione w § 2, a następnie poddać muzeum kontroli komisji kwalifikacyjnej.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie(1) po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
A. Dane o muzeum
1. Muzeum jest (podkreślić):
1) państwowe
2) samorządowe
3) inne (określić jakie) .................................................................................
2. Nazwa muzeum
..........................................................................................................
..........................................................................................................
3. Data utworzenia .......................................................................................
4. Adres muzeum ..........................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
5. 1) nr telefonu ........................................................................................
2) nr faksu ..............................................................................................
3) adres e-mail ..........................................................................................
6. Oddziały muzeum (podać kolejno nazwy oddziałów i adresy):
1) .......................................................................................................
..........................................................................................................
2) .......................................................................................................
..........................................................................................................
3) .......................................................................................................
..........................................................................................................
4) .......................................................................................................
..........................................................................................................
5) .......................................................................................................
..........................................................................................................
6) .......................................................................................................
..........................................................................................................
7) .......................................................................................................
..........................................................................................................
8) .......................................................................................................
..........................................................................................................
9) .......................................................................................................
..........................................................................................................
10) ......................................................................................................
..........................................................................................................
7. Określenie organizatora muzeum (podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996
r. o muzeach)
..........................................................................................................
..........................................................................................................
8. Do wniosku zostały dołączone następujące dokumenty:
+-+
1) odpis aktu o utworzeniu muzeum lub innego dokumentu potwierdzającego jego utworzenie | |
+-+
+-+
2) odpis statutu | |
+-+
+-+
3) odpis regulaminu organizacyjnego | |
+-+
+-+
4) wykaz członków rady muzeum lub rady powierniczej | |
+-+
+-+
5) opinia rady muzeum lub rady powierniczej o wniosku | |
+-+
+-+
6) ostatnie roczne sprawozdanie finansowe | |
+-+
7) dokumenty określające system ochrony mienia ...........................................................
8) inne (proszę wyszczególnić) ..........................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
9. Źródła finansowania muzeum (w formie załączników do wniosku):
1) podstawowe źródło finansowania (podać - jakie i jaką część wydatków pokrywa w ciągu roku),
2) dodatkowe źródła finansowania (podać - jakie i jaką część wydatków pokrywają),
3) adres oraz tytuł prawny do nieruchomości (własność, użytkowanie wieczyste, użytkowanie, zarząd, najem),
4) czy nieruchomości są obciążone hipoteką,
5) zadłużenia,
6) czy przeciwko muzeum wytoczone są powództwa dotyczące roszczeń majątkowych przed sądem cywilnym; jeżeli
tak, proszę podać wartość przedmiotu sporu.
B. Zarządzanie zbiorami
10. Zbiory muzeum:
1) liczba muzealiów ......................................................................................
2) liczba depozytów ......................................................................................
3) liczba muzealiów w stałej ekspozycji ..................................................................
11. Warunki przechowywania zbiorów (podać w formie załącznika, z wyszczególnieniem m.in. powierzchni
ekspozycyjnej, magazynowej, pracowni naukowo-konserwatorskich).
C. Gromadzenie zbiorów
12. Zasady ogólne gromadzenia zbiorów (opisowo, w formie załącznika), określenie i uzasadnienie profilu
gromadzenia zbiorów (należy tu przedstawić charakter zbiorów oraz kryteria i metody ich nabywania),
13. Określenie stosowanych technik inwentaryzacji i informacja o stanie bieżącym inwentaryzacji wszystkich
zbiorów, a w szczególności:
1) liczba muzealiów nieposiadających dokumentacji wizualnej ..............................................
2) liczba dóbr kultury niewpisanych do inwentarza muzealiów ..............................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
3) czy muzeum posługuje się również komputerowymi technikami ewidencjonowania zbiorów (jeżeli tak, to ile
muzealiów jest nimi objętych) ............................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
14. Opieka konserwatorska nad zbiorami (opisowo, w formie załącznika):
1) muzeum posiada stałą pracownię konserwatorską (jeżeli tak, to proszę podać, ilu jest w niej
zatrudnionych konserwatorów i innych osób, jaką powierzchnię zajmuje, jakie są w niej specjalności,
scharakteryzować jej wyposażenie techniczne),
2) muzeum zleca konserwacje osobom spoza muzeum, utrzymującym stałe kontakty z muzeum (np. długoterminowe
umowy zlecenia),
3) muzeum zleca konserwacje w razie potrzeby, doraźnie,
4) inne formy.
15. Dokumentowanie wizualne (opisowo, w formie załącznika):
1) muzeum posiada pracownię fotograficzną (jeżeli tak, to proszę podać, ilu jest w niej zatrudnionych
fotografików i innych osób, jaką powierzchnię zajmuje, scharakteryzować jej wyposażenie techniczne),
2) muzeum zleca fotografowanie zbiorów osobom spoza muzeum lub wyspecjalizowanym jednostkom,
3) jakie techniki dokumentacji wizualnej, inne niż fotograficzne, stosuje się zamiast lub obok
fotografowania.
16. Ochrona zbiorów:
+-+
1) muzeum posiada wewnętrzną służbę ochrony | |
+-+
+-+
2) muzeum korzysta z agencji ochrony | |
+-+
+-+
3) muzeum zatrudnia własnych strażników nieuzbrojonych | |
+-+
4) muzeum inaczej rozwiązuje problemy osobowej ochrony (proszę przedstawić) ..............................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
5) podstawowe metody zabezpieczeń technicznych (proszę podać bez przedstawienia szczegółów, które mogłyby
ujawnić rozwiązania stosowane w muzeach) .................................................................
D. Udostępnianie zbiorów
17. Godziny otwarcia muzeum ..............................................................................
18. Dostępność zbiorów dla publiczności (np. tylko grupowe, wyłącznie indywidualne, po uprzednim
zgłoszeniu, z przewodnikiem) .............................................................................
19. Udogodnienia dla zwiedzających:
+-+
1) parking | |
+-+
+-+
2) szatnia | |
+-+
+-+
3) toaleta | |
+-+
+-+
4) kawiarnia | |
+-+
+-+
5) restauracja | |
+-+
+-+
6) sklep/kiosk muzealny | |
+-+
7) udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (np. winda, pochylnie dla wózków inwalidzkich, specjalna
toaleta) .................................................................................................
..........................................................................................................
8) oprowadzanie zwiedzających:
+-+
a) w języku polskim | |
+-+
+-+
b) w językach obcych | |
+-+
+-+
9) automat telefoniczny ogólnie dostępny | |
+-+
10) inne (proszę określić jakie)
..........................................................................................................
..........................................................................................................
20. Upowszechnianie zbiorów muzealnych (opisowo, w formie załącznika):
1) charakterystyka wystaw stałych,
2) liczba i charakterystyka wystaw czasowych w ostatnich dwóch latach,
3) rodzaje działalności oświatowej (w tym z niepełnosprawnymi),
4) inne formy, z wyłączeniem publikacji (patrz ust. 27).
21. Inne formy działalności kulturalnej (koncerty, projekcje filmowe, spektakle, spotkania itp.; opisowo,
w formie załącznika).
E. Osoby zajmujące się działalnością podstawową muzeum
22. Muzealnicy zatrudnieni w muzeum - liczba:
+-+
1) kustosze dyplomowani | |
+-+
+-+
2) kustosze | |
+-+
+-+
3) adiunkci | |
+-+
+-+
4) asystenci | |
+-+
23. Pracownicy naukowo-badawczy - liczba:
+-+
1) na stanowisku profesora | |
+-+
+-+
2) na stanowisku docenta | |
+-+
24. Osoby sprawujące merytoryczny nadzór nad poszczególnymi działami zbiorów (wykształcenie, staż;
opisowo, w formie załącznika).
25. Czy muzeum korzysta z usług doradców; jeżeli tak, to proszę ich wymienić .............................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
..........................................................................................................
26. Stażyści i wolontariusze w ciągu roku - liczba .......................................................
F. Opracowywanie zbiorów
27. Publikacje naukowe muzeum (opisowo, w formie załącznika):
1) publikowane katalogi naukowe zbiorów (wymienić i podać, jaki procent zbiorów obejmują),
2) publikacje naukowe periodyczne (monograficzne i w czasopismach) poświęcone zbiorom lub poszczególnym
muzealiom w ostatnich 5 latach,
3) czasopismo wydawane przez muzeum,
4) inne publikacje naukowe.
28. Publikacje popularnonaukowe (stałe i okazjonalne; opisowo, w formie załącznika).
29. Publikacje informacyjne (foldery, informatory, inne; opisowo, w formie załącznika).
30. Badania naukowe prowadzone w muzeum w ostatnich 5 latach (jako badania finansowane ze środków
własnych lub badania prowadzone dzięki uzyskanym grantom i innym dotacjom; opisowo, w formie załącznika).
31. Formy współpracy naukowej z zagranicą w ostatnich 5 latach (opisowo, w formie załącznika).
Data ................................. .........................................
pieczęć i podpis wnioskodawcy
(organizatora muzeum)