§ 2. 1. Ustala się wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
§ 3. 1. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, z zastrzeżeniem ust. 2, wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów, których charakter zabytkowy jest oczywisty, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:
§ 4. 1. Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
§ 5. 1. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju, z zastrzeżeniem § 7, oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
§ 6. 1. Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 2-4.
§ 7. W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1-3 i § 6 ust. 1.
§ 8. 1. Organy uprawnione do kontroli obiektów w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług dokonują kontroli w każdym czasie:
§ 9. 1. Kontroli, o której mowa w § 8, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
§ 10. 1. Nie uważa się za spełnione wymagań, o których mowa w § 2, w odniesieniu do elementów wyposażenia niesprawnych, uszkodzonych, niedostępnych lub nadmiernie zużytych, a także w odniesieniu do usług, których uzyskanie w chwili kontroli lub oceny nie jest możliwe.
§ 11. (9) Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli obiektu hotelarskiego, o którym mowa w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, marszałek województwa wydaje decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu, zmieniającą zaszeregowanie lub uchylającą zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii.
§ 12. 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektu.
§ 13. 1. Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
§ 14. 1. Dokumenty, o których mowa w § 12 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
§ 15. 1. Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
§ 16. 1. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
§ 17. 1. (10) Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji informacje o:
§ 18. (11) Organ prowadzący ewidencję dokonuje z urzędu wykreślenia obiektu z ewidencji, jeżeli:
§ 19. Zaszeregowania obiektów hotelarskich dokonane na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 10, poz. 87) lub rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 66, poz. 665 oraz z 2002 r. Nr 142, poz. 1190) zachowują ważność.
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie(12) z dniem ogłoszenia.(13)
Lp. |
Wymagania |
Kategorie | |||||||||
***** |
**** |
*** |
** |
* | |||||||
H |
M |
H |
M |
H |
M |
H |
M |
H |
M | ||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
8 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
1 |
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
2 |
Obiekty całoroczne zlokalizowane w wielu budynkach powinny być połączone stałymi zabudowanymi przejściami, zapewniającymi dostęp do wszystkich usług w obiekcie Wymaganie to nie dotyczy obiektów zlokalizowanych w miejscowościach o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym, które uzyskały zaszeregowanie na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. z 2001 r. Nr 66, poz. 665 oraz z 2002 r. Nr 142, poz. 1190) |
o |
o |
o |
|||||||
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia |
|||||||||||
3 |
Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
4 |
Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
5 |
Górna osłona nad podjazdem do obiektu na wysokości co najmniej 4, 5 m |
o |
o |
o |
o |
||||||
6 |
Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości |
o |
o |
||||||||
7 |
Wydzielona droga dostaw - nie dotyczy hoteli *** w zwartej zabudowie miejskiej |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
8 |
Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
9 |
Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi, w motelach zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m. Nie dotyczy hoteli zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
10 |
Parkingi lub miejsca postojowe przy obiekcie zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m. |
o |
o |
o | |||||||
II. Instalacje i urządzenia techniczne |
|||||||||||
11 |
W części ogólnodostępnej obejmującej hali recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne: |
||||||||||
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21 ° oraz wilgotność 45-60% |
o |
o |
o |
o |
|||||||
2) wentylacja mechaniczna 1) |
o |
o |
|||||||||
3) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań• • potwierdza się następującymi dokumentami: decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 1.04.1995 r., które utraciły wymienione dokumenty, także opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo obiektu |
o |
o |
o |
o | |||||||
12 |
W części pobytowej - j.m.: |
||||||||||
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21 °C, wilgotność 45-60% |
o |
o |
|||||||||
2) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań• |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |||
13 |
Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s. - dla ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
14 |
Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
15 |
Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
16 |
Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
17 |
Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
18 |
Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
19 |
Dostęp do internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
20 |
Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
21 |
Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach: |
||||||||||
1) poniżej kondygnacji O, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) |
o |
o |
|||||||||
2) powyżej 1 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
o |
o |
|||||||||
3) powyżej 2 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
o |
o |
|||||||||
4) powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
o |
o |
|||||||||
5) powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
o |
o |
o |
o | |||||||
22 |
Oddzielny dźwig towarowo-osobowy, o ile wymagany jest dźwig osobowy |
o |
o |
o |
o |
||||||
23 |
Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej: |
||||||||||
1) 150 j.m. |
o |
o |
|||||||||
2) 200 j.m. |
o |
o |
|||||||||
3) 300 j.m. |
o |
o |
|||||||||
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu |
|||||||||||
24 |
Hall recepcyjny wielofunkcyjny: |
||||||||||
1) o powierzchni minimum (w m2) do 50j.m. |
50 |
50 |
30 |
30 |
20 |
20 |
20 |
20 |
10 |
10 | |
2) o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 50 |
0,8 |
0,8 |
0,5 |
0,5 |
0,3 |
0,3 |
0,2 |
0,2 |
0,1 |
0,1 | |
25 |
Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej Wyposażenie minimum: |
||||||||||
1) umywalki z blatem lub półką |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) dozownik do płynnego mydła |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) pojemnik na papier i odpady |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
6) wieszaki ścienne |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
7) WC (w obiektach kategorii *****, **** i *** - oddzielne dla kobiet i mężczyzn) |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
8) pisuar w WC męskim |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
IV. Część mieszkalna |
|||||||||||
26 |
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.): |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
1) pokój 1-osobowy |
14 |
14 |
12 |
12 |
10 |
10 |
9 |
9 |
8 |
8 | |
2) pokój 2-osobowy |
18 |
16 |
16 |
16 |
14 |
14 |
12 |
12 |
10 |
10 | |
3) pokój 3-osobowy |
16 |
16 |
15 |
15 |
14 |
14 | |||||
4) pokój 4-osobowy |
18 |
18 |
16 |
10 | |||||||
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4- osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę. W obiektach * - ***, które powstały w oparciu o przepisy obowiązujące do czasu wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140, z późn. zm.), dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania. |
4,5 |
4,5 |
4 |
4 | |||||||
27 |
Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC |
o |
o |
o |
o |
||||||
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające |
|||||||||||
28 |
Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ***-***** jednolity komplet, w obiektach *-** dopuszcza się meble wielofunkcyjne): |
||||||||||
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
5) wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę |
o |
o |
o |
o | |||||||
6) biurko lub stół |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
7) bagażnik |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
8 a) krzesło jedno na pokój |
o |
o |
o |
o |
|||||||
8 b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój) |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |||||
9) stolik okolicznościowy |
o |
o |
o |
o |
|||||||
10) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych) |
o |
o |
o |
o |
|||||||
11) lustro |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
12) wieszak ścienny na wierzchnią odzież |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
29 |
Oświetlenie: |
||||||||||
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
3) oświetlenie ogólne |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
3o |
Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.: |
||||||||||
1) telefon |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
2) telewizor |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
3) radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
4) dywan lub wykładzina dywanowa |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
5) co najmniej dywanik przy łóżku |
o |
o |
o |
o | |||||||
6) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło2) |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
7) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2) |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
8) elementy dekoracyjne |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
9) materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
1o) popielniczka w pokojach dla palących |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
13) kosz na śmieci niepalny w pokojach bez w.h.s. |
o |
o |
o |
o | |||||||
14) sejf |
o |
o |
|||||||||
15) minibar |
o |
o |
|||||||||
16) minibar lub lodówka - w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych |
o |
o |
|||||||||
17) woda mineralna lub stołowa, |
o |
o |
o |
o |
|||||||
18) szklanki |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych |
|||||||||||
31 |
Wyposażenie podstawowe: |
||||||||||
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) WC |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
32 |
Wyposażenie uzupełniające: |
||||||||||
1) osłona wanny lub natrysku |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
6) suszarka do włosów |
o |
o |
o |
o |
|||||||
7) waga osobowa |
o |
o |
|||||||||
8) pojemnik na śmieci /niepalny lub trudno palny/ |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
9) telefon |
o |
o |
|||||||||
10) zestaw minimum dla jednej osoby: |
|||||||||||
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydła |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
b) ręcznik |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
c) ręcznik kąpielowy |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
d) płaszcz kąpielowy |
o |
o |
|||||||||
e) szklanka lub kubeczek jednorazowy |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
f) torba higieniczna |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
33 |
Procent pokoi (minimum) z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym - w obiektach nowo budowanych - 100% bez względu na kategorię obiektu |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
50 |
50 |
25 |
10 |
34 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej: |
||||||||||
1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie: |
|||||||||||
a) umywalka z blatem lub półką |
5 |
5 |
5 |
5 | |||||||
b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa |
10 |
10 |
15 |
15 | |||||||
c) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) |
15 |
15 |
20 |
20 | |||||||
2) wyposażenie dodatkowe: |
|||||||||||
a) lustro |
o |
o |
o |
o | |||||||
b) dozownik do płynnego mydła |
o |
o |
o |
o | |||||||
c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
o |
o |
o |
o | |||||||
d) pojemnik trudno palny na papier i odpady |
o |
o |
o |
o | |||||||
e) wieszaki ścienne |
o |
o |
o |
o | |||||||
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających |
|||||||||||
35 |
Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę |
0 |
o |
o |
o |
||||||
36 |
Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji |
o |
o |
o |
o |
o |
o | ||||
37 |
Budzenie |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
38 |
Podawanie posiłków do j.m. - roomservice czynny przez: |
||||||||||
1) całą dobę |
o |
o |
o |
o |
|||||||
2) minimum 12 godzin |
o |
o |
|||||||||
39 |
Usługa bagażowa |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
40 |
Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - czynne całą dobę |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
41 |
Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów |
o |
o |
o |
|||||||
42 |
Akceptacja kart płatniczych |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
43 |
Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej |
o |
o |
o |
o |
||||||
44 |
Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
45 |
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
46 |
Usługi gastronomiczne: |
||||||||||
1) restauracja; dopuszcza się w hotelu ***, motelu*** brak restauracji, jeżeli w odległości max. 200 m od obiektu znajduje się restauracja |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||||
2) aperitif -bar lub bar kawowy |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
|||
3) podawanie śniadań |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |
47 |
Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp. |
o |
o |
||||||||
48 |
Przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-rekreacyjnych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych |
o |
o |
o |
o |
||||||
49 |
Zespół odnowy biologicznej: (basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - minimum dwa rodzaje usług) w obiektach *** wymagane w miejscowościach wypoczynkowych |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
5o |
Sala klubowa z telewizorem Nie dotyczy obiektów, które posiadają sale wielofunkcyjne |
o |
o |
||||||||
51 |
Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym |
o |
o |
o |
o | ||||||
52 |
Usługi motoryzacyjne |
o |
o |
o |
o |
o | |||||
53 |
Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
||||
54 |
Zmiana pościeli i ręczników: |
||||||||||
1) codziennie lub na życzenie gości |
o |
o |
o |
o |
|||||||
2) co trzy dni lub na życzenie gości |
o |
o |
o |
o |
o |
o | |||||
VI. Inne |
|||||||||||
55 |
Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych |
o |
o |
o |
o |
o |
o |
Lp. |
Wymagania |
Kategorie | ||||
***** |
**** |
*** |
** |
* | ||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. |
o |
o |
|||
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku. Dopuszcza się usytuowanie części mieszkalnej w odrębnych pawilonach, pod warunkiem należytego informowania klientów |
o |
o |
o | |||
1. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia |
||||||
2 |
Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz |
o |
o |
o |
||
3 |
Wydzielona droga dostaw |
o |
o |
|||
4 |
Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oraz oświetlenie dojść i dojazdu |
o |
o |
o |
o |
o |
5 |
Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi. Nie dotyczy pensjonatów zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. |
o |
o |
|||
II. Instalacje i urządzenia techniczne |
||||||
6 |
Klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające właściwą wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21 °C i wilgotność 45-60 % w części ogólnodostępnej obejmującej hali recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne |
o |
o |
|||
7 |
W części pobytowej - j.m.: - klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21°, wilgotność 45-60 % |
o |
||||
8 |
Wentylacja: |
|||||
1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.; w obiektach** i* dopuszcza się wentylację grawitacyjną w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) mechaniczna1) w części ogólnodostępnej |
o |
o |
||||
3) mechaniczna1) lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej |
o | |||||
9 |
Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej |
o |
o |
o |
o | |
10 |
Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę |
o |
o |
o |
o |
o |
11 |
Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń |
o |
o |
o |
o |
o |
12 |
Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji |
o |
o |
o |
o |
o |
13 |
Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych |
o |
o |
o |
||
14 |
Dźwigi osobowe w obiektach: |
|||||
1) poniżej kondygnacji O, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) |
o |
|||||
2) powyżej 1 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości |
o |
|||||
3) powyżej 2 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości |
o |
|||||
4) powyżej 3 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości |
o |
|||||
5) powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości |
o |
o | ||||
15 |
Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej: |
|||||
1) 150 j.m. |
o |
|||||
2) 200 j.m. |
o |
|||||
3) 300 j.m |
o |
|||||
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu |
||||||
16 |
Hall recepcyjny wielofunkcyjny o powierzchni minimum (w m2) |
30 |
25 |
20 |
15 |
10 |
17 |
Zespół higieniczno-sanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do liczby miejsc gastronomicznych, i w salach wielofunkcyjnych. Wyposażenie minimum: |
|||||
1) umywalki z blatem lub z półką |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) lustro nad każdą umywalką, z oświetleniem górnym lub bocznym |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) pojemnik niepalny na papier i odpady |
o |
o |
o |
o |
o | |
5) dozownik do płynnego mydła |
o |
o |
o |
o |
o | |
6) wieszaki ścienne |
o |
o |
o |
o |
o | |
7) WC |
o |
o |
o |
o |
o | |
8) pisuar w WC męskim |
o |
o |
o |
o |
o | |
IV. Część mieszkalna |
||||||
18 |
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.): |
o |
o |
o |
o |
o |
1) pokój 1-osobowy |
14 |
12 |
10 |
9 |
8 | |
2) pokój 2-osobowy |
18 |
16 |
14 |
12 |
10 | |
3) pokój 3-osobowy |
16 |
15 |
14 | |||
4) pokój 4-osobowy |
18 |
16 | ||||
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę Dopuszcza się odstępstwa powierzchni pokoju nieprzekraczające 10 %, jeżeli są zrekompensowane odpowiednio większą powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania |
4 |
4 | ||||
19 |
Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową z wydzielonym dodatkowo w.h.s. |
o |
||||
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające |
||||||
20 |
Zestaw wyposażenia meblowego - w kategorii*** -***** wymagane są jednolite komplety mebli: |
|||||
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) szafa garderobiana lub zabudowana wnęka, minimum 5 wieszaków na osobę |
o |
o |
o |
o |
o | |
5) biurko lub stół |
o |
o |
o |
o |
o | |
6) bagażnik |
o |
o |
o |
o |
o | |
7a) krzesło jedno na pokój |
o |
o |
||||
7b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój) |
o |
o |
o | |||
8) stolik okolicznościowy |
o |
o |
||||
9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych) |
o |
o |
||||
10) lustro |
o |
o |
o |
o |
o | |
11) wieszak ścienny na wierzchnią odzież |
o |
o |
o |
o |
o | |
21 |
Oświetlenie: |
|||||
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) lampa do pracy przy stole lub biurku |
o |
o |
o |
o |
||
3) oświetlenie ogólne |
o |
o |
o |
o |
o | |
22 |
Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.: |
|||||
1) telefon |
o |
o |
||||
2) telewizor |
o |
o |
o |
|||
3) możliwość odbioru programów radiowych |
o |
o |
o |
o |
||
4) dywan lub wykładzina dywanowa |
o |
o |
o |
|||
5) co najmniej dywanik przy łóżku |
o |
o | ||||
6) firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło2) |
o |
o |
o |
o |
o | |
7) zasłony lub rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2) |
o |
o |
o |
o |
o | |
8) elementy dekoracyjne |
o |
o |
o |
o |
||
9) informacje dotyczące usług i bezpieczeństwa gości |
o |
o |
o |
|||
10) popielniczka w pokojach dla palących |
o |
o |
o |
o |
o | |
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik |
o |
o |
o |
|||
12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania |
o |
|||||
13) kosz niepalny na śmieci w j.m. bez w.h.s. |
o |
o |
o | |||
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych |
||||||
23 |
Wyposażenie podstawowe: |
|||||
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) umywalka z blatem lub półką |
o |
o |
o |
o |
o | |
3) WC |
o |
o |
o |
o |
o | |
24 |
Wyposażenie uzupełniające: |
|||||
1) osłona wanny lub natrysku |
o |
o |
o |
o |
||
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) |
o |
o |
o |
|||
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku |
o |
o |
o |
o |
o | |
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem |
o |
o |
o |
o |
o | |
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną |
o |
o |
o |
o |
o | |
6) suszarka do włosów |
o |
o |
||||
7) waga osobowa |
o |
|||||
8) pojemnik na śmieci niepalny lub trudno palny |
o |
o |
o |
o |
o | |
9) zestaw minimum dla jednej osoby: |
||||||
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydła |
o |
o |
o |
o |
o | |
b) ręcznik |
o |
o |
o |
o |
o | |
c) ręcznik kąpielowy |
o |
o |
o |
|||
d) płaszcz kąpielowy |
o |
|||||
e) szklanka |
o |
o |
o |
o |
o | |
f) torba higieniczna |
o |
o |
o |
o |
o | |
25 |
Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym |
100 |
100 |
50 |
25 |
0 |
26 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych w pokojach (bez w.h.s. na jedno urządzenie): |
|||||
1) umywalka z blatem lub półką |
5 |
5 |
5 | |||
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa |
10 |
10 |
15 | |||
3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) |
10 |
15 |
20 | |||
27 |
Wyposażenie dodatkowe: |
|||||
1) lustro z oświetleniem górnym lub bocznym |
o |
o |
o | |||
2) dozownik płynnego mydła |
o |
o |
o | |||
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
o |
o |
o | |||
4) pojemnik na papier i odpady |
o |
o |
o | |||
5) wieszaki ścienne |
o |
o |
o | |||
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających |
||||||
28 |
Zapewnienie gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji |
o |
o |
o |
o |
o |
29 |
Budzenie |
o |
o |
o |
o |
o |
30 |
Usługa bagażowa |
o |
o |
o |
||
31 |
Przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości |
o |
o |
o |
o |
o |
32 |
Akceptacja kart płatniczych |
o |
o |
o |
||
33 |
Dostarczanie prasy na życzenie gości |
o |
o |
|||
34 |
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel przeszkolony w zakresie pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej |
o |
o |
o |
o |
o |
35 |
Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez: |
|||||
1) całą dobę |
o |
o |
||||
2) minimum 12 godzin |
o |
|||||
36 |
Usługi gastronomiczne: |
|||||
1) podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji); w obiektach* -*** można ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalni |
o |
o |
o |
o |
o | |
2) aperitif - bar, bar kawowy lub sala klubowa z podawaniem napojów na życzenie gości |
o |
o |
o |
|||
3) podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości |
o |
o |
o |
|||
37 |
Usługi rekreacyjne w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-rekreacyjnych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych: |
|||||
1) przechowywanie sprzętu rekreacyjnego |
o |
o |
o |
o |
||
2) zespół odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże - minimum dwa rodzaje usług); w obiektach***** wymagany także w pozostałych miejscowościach |
o |
o |
o |
|||
38 |
Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym |
o |
o | |||
39 |
Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości |
o |
||||
40 |
Pralka lub możliwość prania rzeczy gości |
o |
o |
o |
o | |
41 |
Zmiana pościeli i ręczników: |
|||||
1) codziennie lub na życzenie gości |
o |
o |
||||
2) co trzy dni lub częściej na życzenie gości |
o |
o |
o | |||
VI. Inne |
||||||
42 |
Jednolity ubiór dla poszczególnych służb |
o |
o |
o |
Lp. |
Wymagania |
Kategorie kempingów (campingów) |
Pola biwakowe | |||
**** |
*** |
** |
* | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
I. Zabezpieczenie terenu |
||||||
1 |
Ogrodzenie terenu |
o |
o |
o |
o |
o1) |
2 |
Oświetlenie terenu |
o |
o |
o |
o |
|
3 |
Całodobowy dozór |
o |
o |
o |
o |
|
4 |
Sprzęt przeciwpożarowy i instrukcja bezpieczeństwa pożarowego |
o |
o |
o |
o |
|
5 |
Punkt pierwszej pomocy czynny całą dobę, w tym przeszkolony pracownik, apteczka i łączność z pogotowiem ratunkowym |
o |
o |
o2) |
o2) |
|
II. Zagospodarowanie terenu |
||||||
6 |
Bezkolizyjny dojazd |
o |
o |
o |
o |
|
7 |
Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonej |
o |
o |
o |
||
8 |
Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonej |
o |
o |
o |
||
9 |
Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastym |
o |
o |
o |
||
10 |
Teren stanowisk obozowania wydzielony |
o |
o |
o |
||
11 |
Zadrzewienie |
o |
o |
|||
12 |
Zasilanie w energię elektryczną |
o |
o |
o |
o |
|
13 |
Parking przy recepcji - powierzchnia w m2 3) |
150 |
120 |
80 |
50 |
|
14 |
Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabaw |
o |
o |
o |
- |
|
15 |
Wewnętrzne oznakowania |
o |
o |
o |
o |
|
16 |
Pojemniki na śmieci |
o |
o |
o |
o |
o |
III. Recepcja |
||||||
17 |
Recepcja w odrębnym pomieszczeniu |
o |
o |
o |
o |
|
18 |
Przechowalnia bagażu, pieniędzy i rzeczy wartościowych gości |
o |
o |
o |
o |
|
IV. Świetlica |
||||||
19 |
Świetlica |
o4) |
o4) |
o5) |
||
V. Stanowiska obozowania |
||||||
20 |
Minimalna powierzchnia 1 stanowiska w m2 |
70 |
60 |
50 |
40 |
|
21 |
Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk) |
70 |
50 |
30 |
||
22 |
Ponumerowane stanowiska obozowania |
o |
||||
23 |
Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowania |
o |
o |
|||
24 |
Zieleń odgradzająca stanowiska lub grupy stanowisk |
o |
o |
|||
VI. Urządzenia higieniczno-sanitarne |
||||||
25 |
Urządzenia sanitarne zlokalizowane nie dalej niż 100 m od stanowisk obozowania |
o |
o |
o |
o |
|
26 |
Umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn: |
o |
o |
o |
o |
o6) |
- liczba użytkowników na 1 umywalkę |
20 |
20 |
20 |
33 |
||
- liczba użytkowników na 1 natrysk |
50 |
50 |
50 |
100 |
||
27 |
Ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn: |
o |
o |
o |
o |
o7) |
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla kobiet |
20 |
20 |
20 |
33 |
||
- liczba użytkowników na 1 ustęp dla mężczyzn |
25 |
25 |
33 |
50 |
||
- liczba użytkowników na 1 pisuar |
50 |
50 |
100 |
100 |
||
28 |
Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowych |
o |
o |
|||
29 |
Urządzenie do prania |
o |
o |
|||
30 |
Urządzenie do prasowania |
o |
o |
|||
31 |
Pomieszczenie do suszenia bielizny |
o |
o |
|||
32 |
Wyposażenie szczegółowe: |
|||||
1) ściany WC i natrysków wyłożone glazurą |
o |
o |
||||
2) podłogi WC i natrysków wyłożone terakotą |
o |
o |
||||
3) urządzenia jednakowe i jednorodne |
o |
|||||
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę |
o |
o |
o |
o |
||
5) lustra nad umywalkami i półki |
o |
o |
o8) |
o8) |
||
6) gniazda elektryczne 220 V |
o |
o8) |
o8) |
|||
VII. Usługi gastronomiczne |
||||||
33 |
Stanowiska spożywania posiłków |
o |
o |
o9) |
||
34 |
Stanowiska do zmywania naczyń |
o |
o |
o |
o |
|
35 |
Zakład gastronomiczny |
o |
||||
36 |
Sklepik spożywczy i z artykułami higieniczno-sanitarnymi; nie obowiązuje, jeżeli sklep znajduje się bliżej niż 500 m |
o |
o |
|||
VIII. Zaopatrzenie w wodę |
||||||
37 |
Punkty poboru wody do picia i dla celów gospodarczych na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowania |
o |
o |
|||
38 |
Punkty poboru wody do picia na terenie obozowiska |
o |
o |
o | ||
39 |
Ciepła woda bieżąca |
o10) |
o11) |
o12) |
Lp. |
Wymagania |
Kategorie kempingu (campingu) | |||
**** |
*** |
** |
* | ||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju |
|||||
1 |
Dopuszczalna liczba osób w każdym pokoju1) |
2 |
4 |
4 |
8 |
2 |
Powierzchnia pokoju na 1 osobę w m2 |
5 |
4 |
3 |
2 |
3 |
Wysokość pokoju co najmniej 2,2 m |
o |
o |
o |
o |
4 |
Łóżka o wymiarach min. 90 x 200 cm |
o |
o |
o |
o |
5 |
Oświetlenie górne |
o |
o |
o |
o |
6 |
Oświetlenie przy łóżku |
o |
o |
||
7 |
Pościel na każde łóżko |
o |
o |
o |
o2) |
8 |
Dywan lub wykładzina |
o |
o |
o |
|
9 |
Szafa |
o |
o |
o3) |
o3) |
10 |
Stół |
o |
o |
o |
|
11 |
Krzesła lub inne meble do siedzenia, jedno na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój |
o |
o |
o |
o |
12 |
Lustro |
o |
|||
13 |
Telewizor i możliwość odbioru programów radiowych |
o |
|||
14 |
Możliwość odbioru programów radiowych |
o |
|||
15 |
Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodą |
o |
o |
||
16 |
Umywalka z ciepłą i zimną wodą oraz półką |
o |
o |
o |
|
17 |
Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami ceramicznymi lub podobnym materiałem nienasiąkliwym |
o |
o |
Lp. |
Wymagania |
Kategorie | ||
I |
II |
III | ||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I. Zagospodarowanie terenu |
||||
1 |
Bezpośrednie wejście do hallu |
o |
o |
|
2 |
Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu; w istniejących obiektach na terenie parków narodowych warunki parkowania na dotychczasowych zasadach |
o |
o |
|
II. Instalacje w budynku |
||||
3 |
Ogrzewanie zapewniające w zimie temperaturę co najmniej 19 °C |
o |
o |
o |
4 |
Bieżąca ciepła i zimna woda |
o |
o |
o |
III. Recepcja |
||||
5 |
Hall recepcyjny z telefonem dostępnym dla gości |
o |
o |
o |
6 |
Kabiny telefoniczne |
o |
||
7 |
Przechowalnia pieniędzy, rzeczy wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego |
o |
o |
o |
8 |
Informacja turystyczna1) |
o |
o |
o |
9 |
Budzenie |
o |
o |
o |
IV. Inne usługi |
||||
10 |
Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki turystyczne itp.) |
o |
o |
|
11 |
Świetlica |
o |
o |
|
12 |
Stanowisko do prasowania wyposażone w żelazko |
o |
o |
|
13 |
Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznego |
o |
o |
o |
V. Część mieszkalna |
||||
14 |
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju): |
|||
1) 1-osobowego |
9 |
8 |
8 | |
2) 2-osobowego |
12 |
10 |
8 2) | |
3) 3-osobowego |
15 |
13 |
12 2) | |
4) 4-osobowego |
17 |
16 |
15 2) | |
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego powiększona dodatkowo na każdą następną osobę o liczbę m2) |
2,5 |
2,5 |
2,5 2) | |
15 |
Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych |
8 |
12 |
20 |
16 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne w pokojach 1- i 2-osobowych (% pokoi): |
|||
1) umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą oraz z blatem lub półką |
100 |
50 |
||
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa oraz WC |
25 |
10 |
||
17 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne: |
|||
1) umywalnie osobne dla kobiet i dla mężczyzn |
o |
o |
o | |
2) z bieżącą ciepłą i zimną wodą |
o |
o |
o | |
3) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę w umywalniach zbiorowych |
5 |
5 |
10 | |
4) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk |
10 |
15 |
15 | |
5) WC osobne dla kobiet i osobne dla mężczyzn |
o |
o |
o | |
6) liczba m.n. przypadających na: |
||||
a) 1 WC damski |
10 |
15 |
20 | |
b) 1 WC męski |
10 |
15 |
20 | |
c) 1 pisuar w WC męskim |
25 |
30 |
35 | |
18 |
Wyposażenie dodatkowe urządzeń higieniczno-sanitarnych: |
|||
1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą |
o |
o |
o | |
2) lustro nad umywalką i półka |
o |
o |
o | |
3) oświetlenie nad lustrem |
o |
o |
||
4) gniazdo elektryczne uniwersalne z osłoną |
o |
o |
o | |
5) kosz niepalny lub trudno zapalny |
o |
o |
o | |
19 |
Meble w pokoju3): |
|||
1) łóżko o wymiarach min. 80 x 190 cm |
o |
o |
o | |
2) stół (minimum jeden dla 8 osób) |
o |
o |
o | |
3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na pokój)4) |
o |
o |
o | |
4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżku |
o |
o |
o | |
5) szafa ubraniowa lub wnęka5) |
o |
o |
||
6) lustro |
o |
o |
||
7) kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny i popielniczka |
o |
o |
||
8) lampka nocna (przy każdym łóżku w pokojach 1-4-osobowych) |
o |
o |
||
9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnie |
o |
o |
o | |
20 |
Wyposażenie dodatkowe pokoju: |
|||
1) radio (w pokojach 1- i 2- osobowych) |
o |
o |
||
2) dywan lub chodnik |
o |
o |
||
3) firanki, żaluzje lub rolety przepuszczające światło |
o |
o |
||
4) zasłony dzienne, żaluzje lub rolety zaciemniające |
o |
o |
o | |
5) elementy dekoracyjne |
o |
o |
||
VI. Usługi gastronomiczne: |
||||
21 |
Sprzedaż gorących napojów, także z automatów lub prowadzona przez recepcję |
o |
o |
o |
22 |
Wydzielona sala do przygotowywania posiłków we własnym zakresie i ich spożywania |
o |
o |
o |
23 |
Podawanie śniadań |
o |
o |
|
24 |
Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługi |
o |
||
25 |
Restauracja |
o |
Lp. |
Wymagania |
Kategorie | ||
I |
II |
III | ||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I. Wymagania ogólne |
||||
1 |
Samodzielny budynek lub wydzielona część budynku |
o |
o |
|
2 |
Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, w izbach lekcyjnych itp.) |
o | ||
3 |
Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobę |
o |
o |
|
4 |
Bieżąca zimna woda całą dobę i ciepła woda o ustalonych porach rano i wieczorem |
o | ||
5 |
Ogrzewanie zapewniające utrzymanie temperatury 19 °C |
o |
o |
o |
6 |
Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęt |
o1) |
o2) |
|
7 |
Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego |
o |
o |
o |
8 |
Pomieszczenie do suszenia odzieży |
o |
o |
o |
9 |
Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarne |
o |
o |
o |
II. Część mieszkalna |
||||
10 |
Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2: |
|||
1) przy łóżkach jednopoziomowych |
2,5 |
2,5 |
2,5 | |
2) przy łóżkach piętrowych |
1,5 |
1,5 |
1,5 | |
11 |
Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe |
50 |
||
12 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne (maksymalna liczba miejsc noclegowych na 1 urządzenie)3): |
|||
1) umywalka z blatem lub półką i lustrem |
5 |
10 |
15 | |
2) natryski |
15 |
15 |
||
3) WC |
15 |
15 |
15 | |
13 |
Wyposażenie pokoju: |
|||
1) łóżka lub stelaże wyposażone w materace |
o |
o |
o | |
2) na osobę: poduszka, kołdra lub 2 koce |
o |
o |
o | |
3) bielizna pościelowa |
o |
o |
o | |
4) szafy ubraniowe |
o |
|||
5) szafy ubraniowe lub wieszaki |
o |
o | ||
6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżku |
o |
o |
||
7) stół |
o |
o |
o | |
8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę) lub ławy |
o |
o |
o | |
9) lustro i kosz na śmieci |
o |
o |
o | |
III. Część gastronomiczna |
||||
14 |
Kuchnia samoobsługowa4) |
o |
o |
|
15 |
Jadalnia |
o5) |
o6) |
Lp. |
Wymagania |
|
1 |
2 |
3 |
I. Instalacje w budynku |
||
1 |
Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18 °C |
o |
2 |
Bieżąca zimna i ciepła woda1) |
o |
II. Recepcja |
||
3 |
Telefon dostępny dla gości |
o |
4 |
Przechowywanie pieniędzy, przedmiotów wartościowych, bagażu i sprzętu turystycznego |
o |
5 |
Informacja turystyczna2) |
o |
III. Inne usługi |
||
6 |
Sprzedaż podstawowych drobnych artykułów higienicznych i kosmetycznych, słodyczy, pamiątek |
o |
7 |
Możliwość suszenia odzieży we wskazanym miejscu |
o |
8 |
Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętu |
o |
IV. Część mieszkalna |
||
9 |
Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, WC i przedpokoju)3): |
|
1) 1-osobowego |
5 | |
2) 2-osobowego |
7 | |
3) 3-osobowego |
9 | |
4) 4-osobowego |
12 | |
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus 2,5 m2 dodatkowo na każdą następną osobę) |
o | |
10 |
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4): |
|
1) umywalka z lustrem i półką |
20 | |
2) WC |
20 | |
3) natrysk |
35 | |
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą |
o | |
11 |
Meble w pokoju: |
|
1) łóżko5) |
o | |
2) stół |
o | |
3) krzesło lub taboret6) (1 na osobę) |
o | |
4) stolik lub półka (przy każdym łóżku) |
o | |
5) szafa ubraniowa lub wnęka7) |
o | |
6) kosz na śmieci niepalny |
o | |
7) wieszaki na okrycia wierzchnie |
o | |
V. Usługi gastronomiczne |
||
12 |
Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowego |
o |
13 |
Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyń |
o |
Lp. |
Wymagania |
1 |
2 |
I. Dla wynajmowania miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych | |
1 |
Teren obozowiska wyrównany, suchy, ukształtowany w sposób zapewniający odprowadzenie wód opadowych i uprzątnięty z przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu |
2 |
Punkt poboru wody do picia1) i potrzeb gospodarczych |
3 |
Miejsce wylewania nieczystości płynnych odpowiednio zabezpieczone i oznakowane |
4 |
Pojemnik na śmieci i odpady stałe, regularnie opróżniany |
5 |
Ustęp utrzymywany w czystości |
II. Dla wynajmowania miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych, domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych | |
6 |
Stanowiska dla namiotów i przyczep mieszkalnych oraz dojścia do stanowisk utwardzone |
7 |
Oświetlenie dojść do stanowisk i obiektów higieniczno-sanitarnych |
8 |
Półka lub stelaż na rzeczy osobiste |
9 |
Oddzielne łóżka lub łóżka polowe dla każdego korzystającego z namiotu, w odległości nie mniejszej niż 30 cm pomiędzy łóżkami |
III. Dla wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych | |
10 |
Ogrzewanie - w całym obiekcie w miesiącach X-IV, temperatura minimum 18 °C |
11 |
Instalacja sanitarna: zimna woda przez całą dobę i dostęp do ciepłej wody2) |
12 |
Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 15 |
13 |
Wyposażenie podstawowe w.h.s.: |
1) natrysk lub wanna | |
2) umywalka z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik | |
3) WC | |
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem | |
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną | |
6) pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno zapalny) | |
7) dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe | |
IV. Dla wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach) | |
14 |
Powierzchnia sal nie mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2) |
15 |
Wyposażenie sal sypialnych |
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm | |
2) oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby | |
3) stół | |
4) krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy | |
5) wieszaki na odzież wierzchnią | |
6) lustro | |
7) oświetlenie ogólne | |
16 |
Dostęp do w. h. s. jak w lp. 12 i 13 |
V. Dla wynajmowania samodzielnych pokoi | |
17 |
Powierzchnia mieszkalna w m2: |
1) pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2 | |
2) pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3) | |
18 |
Zestaw wyposażenia meblowego: |
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm | |
2) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku | |
3) stół lub stolik | |
4) krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) lub ława | |
5) wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste | |
19 |
Pościel dla jednej osoby: |
1) kołdra lub dwa koce | |
2) poduszka | |
3) poszwa | |
4) poszewka na poduszkę | |
5) prześcieradło | |
20 |
Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W |
21 |
Zasłony okienne zaciemniające |
22 |
Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13 |
23 |
Kosz na śmieci niepalny lub trudno zapalny |
Lp. |
Rodzaj wymagania |
1 |
2 |
1 |
W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp. 7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna |
2 |
Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki, powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku |
3 |
Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90 - 110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku |
4 |
Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach |
5 |
W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach |
6 |
Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową |
7 |
J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych |
8 |
Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka |
9 |
W j.m., o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki |
Lp. |
Rodzaj wymagania |
1 |
2 |
1 |
Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych |
2 |
Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych |
3 |
Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów |
4 |
Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych |
5 |
Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku |